Loopbrug Schiphol terugblik
#terugblik | In opdracht van Octatube uit Delft hebben wij sandwichpanelen voor de loopbrug van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol geproduceerd en gemonteerd. De 52 meter lange tunnel verbindt twee gebouwen op Schiphol-Oost met elkaar en bestaat uit zowel glas als staal. Voor dit project hebben wij zowel de panelen voor de binnen- als de buitenzijde mogen produceren. De binnenpanelen zijn voorzien van een gelakte staalplaat in de grijswitte kleur Ral 9002. Tussen de binnen- en de buitenpanelen hebben we een isolatiedeken van glaswol aangebracht. Daarna zijn de buitenpanelen aan de buitenzijde voorzien van een gelakte staalplaat in de grijze kleur Ral 9007.
Uitdaging op het gebied van montage
De klus was vooral uitdagend op het gebied van montage. De staalconstructie van de loopbrug is op de grond gemonteerd door Octatube. Hierna hebben wij de sandwichpanelen bevestigd. Vervolgens hebben we de tunnel geïsoleerd en in het geheel gesloten met een door ons geproduceerd buitenpaneel. Octatube heeft de sub draagconstructie en glaspanelen gemonteerd en afgewerkt. Nadat de brug grotendeels op de grond was gemonteerd, is de brug in het geheel met een kraan op de positie boven de weg gehesen.
Om dit in goede banen te laten leiden is er gewerkt met de nodige precisie en nauwkeurigheid. De brug is 52 meter lang en heeft een vrije overspanning van 35 meter over een vierbaansweg. De verschillende profielen geven het ontwerp een opvallend uiterlijk. De brug krijgt ondersteuning door een kolom met vier armen. De laatste panelen zijn door ons in samenwerking met Octatube tegen de beide gebouwen ‘aangewerkt’.
Logistiek van de loopbrug
Om de constructie naar de bouwplaats te krijgen, is het in twee delen van 25 meter over de weg en op het water vervoerd. De delen zijn op de grond aan elkaar gelast om één structuur te vormen. Vervolgens is de constructie bekleed met de sandwichhuid en de warmgebogen isolatieglaspanelen. Daarna zijn twee platformwagens ingezet om de brug te verplaatsen en op de weg te draaien. Vervolgens werd de laatste draai op hoogte gemaakt met de inzet van twee kranen. In twee minuten tijd was de 52 meter lange brug ingehesen en op zijn steunen geplaatst. Kortom, wat montage betreft een echte maatwerkklus die we samen en in goed overleg met Octatube hebben mogen uitvoeren.