Project: Holmestrand Noorwegen

Opdrachtgever: ZND Nedicom

Website: http://www.zndnedicom.nl

Locatie: Holmestrand (Noorwegen)

Algemene informatie:

In Noorwegen, nabij Oslo, is een hogesnelheidslijn gebouwd. Deze lijn loopt voor een groot deel door tunnels langs de kust. Wij hebben in opdracht van ZND Nedicom uit Asten mee mogen bouwen aan een van de stations die in deze tunnels zit, station Holmestrand. Hierbij hebben we de opdracht gekregen voor de productie van circa 15.000 m² akoestische panelen.

Boven het station hangt een staalconstructie met daaraan 700 hangers aan het plafond van de tunnel. Dit dak biedt bescherming tegen water dat uit de berg lekt. Aan deze hangers zijn onze akoestische panelen bevestigd. Elk paneel heeft een eigen gatenpatroon voor de bevestiging aan het plafond. Deze panelen zijn opgebouwd uit een geperforeerde staalplaat aan de buitenzijde en een dichte staalplaat als binnenplaat. Ze zijn voorzien van een speciale steenwolvulling om de juiste akoestiek te bereiken.

Om aan te kunnen tonen dat ons paneel geschikt was voor deze specifieke toepassing, is eerst een gecertificeerde brandproef en akoestisch onderzoek uitgevoerd. De opdrachtgever heeft aan de hand van deze uitslag gekozen om met ons te gaan samenwerken. De interne processen zijn voor deze klant op maat gemaakt om leverbetrouwbaarheid te garanderen.

De omgeving van dit project was erg uniek. Het betrof een kilometerslange tunnel gehakt uit een berg, waarin onze rondgevormde panelen aan het plafond gemonteerd zijn. In het voortraject van dit project is een intensief overleg gevoerd met de klant over de diverse uitvoeringsmogelijkheden. Welk soort staal, welke isolatie, welk doek en ook logistiek speelde een grote rol. De leveringen zijn in nauw overleg met onze klant afgestemd en vergden een strakke productieplanning van onze fabriek. Het station heeft een lengte van 350 meter en bestaat uit vier treinsporen met een totale breedte van 500 meter. In oktober 2016 zijn de eerste testritten met de hogesnelheidstreinen door de tunnel gemaakt en eind 2016 zijn de treinen gaan rijden volgens schema.

Product